Csekkmentes megoldások: Triad és az EBPP
A Triad Kft. amerikai üzleti partnere, a BlueGill olyan technológiát kínál, amelynek segítségével a meglevő informatikai rendszerek roppant gyorsan, néhány hét alatt megjeleníthetők az interneten. Zimányi Katalin a Triad ügyvezető igazgatójával, Kelen Andrással beszélgetett az EBPP (Electronic Bill Presentment and Payment) üzletágról.
Mielőtt belevágnánk a történetbe, hadd álljon itt néhány lény az EBPP-röl. a Blue-Gillről és az azt nemrégiben felvásárló CheckFree Corporaiionről. A Michigan állambeli BlueGill Technologies Inc. (http://www.bluegill .com) 1996-ban alakult meg. s azóta nemcsak megalapozta piaci helyzetét, hanem világelsővé is vált az EBPP (elektronikus számlamegjele-nítés és fizetés) piacon. Technológiájának az a lényege, hogy a legkülönbözőbb technológiájú és megoldású alkalmazói rendszerekben is vannak olyan közös jellemzők, amelyekre építve ezek a rendszerek szabványos megoldásokkal megjeleníthetők az interneten. A BlueGill termékei interaktív webes alkalmazásokká alakítják át a hagyományos alkalmazásokat. Az Ann Arbor-i központú cég ügyfelei között bankok éppúgy megtalálhatók, mint biztosító társaságok, bróker-szolgáltatók, távközlési cégek, közüzemi szolgáltatók és számlázást szolgáltató központok. A Blue-Gill-technológia alkalmazásával létrehozott megoldások közvetlenül kapcsolódhatnak az internetes elszámoló házhoz, jelesül a CheckFree-hez. Az atlantai CheckFree Corporation (http://www.checkfree.com) elektronikus fizetést feldolgozó cég; 1997-ben indította el e-Bill elnevezésű, teljesen elektronikus megoldását. Több ezer pénzügyi szolgállatónak adja szolgáltatásait, a Blue-Gillt és termékeil pedig olyan vonzónak találta, hogy 1999. december 21-én bejelentene: felvásárolja a vállalatot. Április 28-án a két cég közös sajtóközleményben tudatta. hogy a felvásárlás megtörtént.
Nyerő páros
- A történet a BlueGillről szól. de élelemben először alighanem az a szerencse ért, hogy a céget, amely-lyel leszerződöm, még a szerződéskötés elölt megvették - meséli Kelen András, a Triad igazgatója. -November elején kezdődtek el a tárgyalásaink, és mire eljutottunk odáig, hogy a szerződési elő lehetett készíteni, addigra kiderült, hogy a BlueGillt megvásárolják.
- Két vonulata van a dolognak -folytatta Kelen András -: az egyik technológia, ez a BlueGill, a másik inkább üzleti, ez a CheckFree. Kettejük kapcsolata a következő alapokon nyugszik: a BlueGill adja azt a technológiai megoldási, amellyel bármilyen örököli, régi alkalmazást fel lehet tenni az internetre, mégpedig oly módon, hogy az lekérdezhető, interaktív legyen. Az a nagyszerű a dologban, hogy olyan technoló-giát dolgoztak ki, amely független az illető rendszer adatbázisától, operációs rendszerétől és hálózati protokolljától. Kelen szerint a CheckFree voltaképpen egy internetes elszámoló ház, de számlakonszolidátornak is nevezi magát. Amint azt a cég neve is mutatja, a csekkmentes számlafizetést hivatott segíteni. Olyan ügyfeleket szolgál ki, akik meg akarnak szabadulni a számtalan csekk befizetésének gondjától, és akik egy helyen kívánnak fizetni a kényelem vagy a kisebb költségek miatt.
- A CheckFree a BlueGill technológiáját használta ehhez a szolgáltatáshoz. Használat közben azután rájött, hogy a technológia olyan jó. hogy nem szívesen adná át másnak, így hát megvette a Blue-Gilll - magyarázza a felvásárlást a Triad igazgatója. - A CheckFree-n megy keresztül az Egyesült Államok elektronikus pénzforgalmának a kétharmada, ez pedig százmilliárd dollárokat jelent. A CheckFree természetesen nemcsak a konszolidálást végzi, hanem pénzügyi szolgáltató is. Ugyanezt a technológiai megoldást befektetési portfoliókezelésre is használják. A cégnek csak a portfoliókezelése körülbelül 480 milliárd (!) dollár értékű. A CheckFree a honlapján szereplő adatok szerint 1800 alkalmazottal dolgozik, hozzávetőleg 3 millió ügyfelet és 350 pénzintézetet szolgál ki. Az Egyesült Államok 89 legnagyobb számlázójával kötött több éves számlázási és fizetési megállapodást - több mint 100 szolgáltalón keresztül. - A napokban beszélgettem egy hazai kollégával, és amikor megemlítettem neki a 3 milliós ügyfélkört, azt felelte: ha nagyon összeadjuk, akkor nekünk is majdnem ennyi van - mondja Kelen. - Csak azt felejti el az illető, hogy ott a 3 millió aktív internetes ügyfél. Magyarországon pedig potenciális internethasználó ma még nem sok van. De nem is feltétlenül erre van szükség a bolt beindulásához: sokkal inkább a vál-lalatközi szegmensre lehet alapozni.
Felejtsük el a papírt!
Milyen előnyei vannak a papír-, illetve csekkmentes számlamegjelenítésnek és fizetésnek? A válasz kézenfekvő, ha például egy nagyvállalatnak küldött szolgáltalói számláról van szó: a teljes dokumentum 40, 50, sőt 100 papíroldalt is kitehet. Az elektronikus megoldás viszont lehetővé teszi, hogy - a „papírforma" kikerülésével - az interneten lehessen megtekinteni a számlát, mégpedig tetszés szerinti bontásban. Dátumra, forrásra, célzott személyre bontva, vagy más szempontok sze-rint csoportosítva lehet nyomon követni a számlaadatokat: egyszóval szabadon definiált lekérdezést lehet lefuttatni rajta, vagy igény szerint le lehet tölteni további elemzés céljára. - Majdnem mindenki felteszi nekem a kérdési, hogy hol a biztonság - mondja Kelen. - Erre csak azt tudom felelni, hogy nem tudok nagyobb biztonságot garantálni, mint amit az interneten egyáltalán garantálni lehet. Egyetlen egy dologról van szó: a BlueGill technológiáját alkalmasnak találták több száz milliárd dolláros forgalom lebonyolítására. Nem hiszem, hogy analitikus vizsgálódásba kellene fognia az embernek, hogy mennyire lehet megcsapolni a rendszert. Miért választják az elektronikus számlamegjelenítést és fizetést az ügyfelek? Pusztán divatból valószínűleg senki sem fog beruházni. Az ügyfélnek ez a lehetőség egy szol- gáltatás, és neki igénye van erre a szolgáltatásra. Nem akarok neveket említeni, de elég nagy cégekkel tárgyalunk, és láthatjuk az érdeklődés rendkívüli hevességét.
A Triad főnöke szerint ezen a piacon is igaz, hogy az nyer. aki előbb mozdul. Mint már említettük, a CheckFree bonyolítja le az Egyesüli Államok elektronikus pénzforgalmának a kétharmadát. A vetélytársak tehát már csak a fennmaradó egyharmadon osztozhatnak: ebben az esetben ennyi a különbség első és második hely közölt. - Valószínűleg ezt érezték és érzik meg a hazai ügyfelek is - véli Kelen. - A világ mindig ketté szokott hasadni; vannak olyanok, akiknek rájár az agya az újdonságra, és megértik a nóvum lényegét, meg persze olyanok is, akik nem fogékonyak az újdonságra. - Az EBPP nagyon egyszerű gazdasági és kereskedelmi kérdéseket vet fel - fűzi tovább ezt a gondolatmenetet Kelen -: akar-e a cég ügyfelet megtartani, akar-e új ügyfelet szerezni, akar-e szolgáltatást bővíteni, és - ami a legfontosabb -akar-e költséget megtakarítani? Lapunk San Mateó-i társkiadványa, az InfoWorld hasonló kérdéseket vetett fel májusi első számában. A GartnerGroup elemzőjét idézte, aki szerint az elmúlt hetekben kötött EBPP piaci partneregyezmények az észak-amerikai piac élénk érdeklő- dését jelzik. A Bank of America a CheckFree-vel lépett partnerkapcsolatra, a UPS Capital a Bottom-line-nal és a Princeton eCommal szerződött, az Andersen Consulting az edocs céggel társult, és még sorolhatnánk. A Triad igazgatójának szavaival egybecseng az, amit a gartneres Avivah Litan mond: ezt a piacot alapjában a vállalatközi szegmens viszi előre.
2000. május 23.
forrás: Számítástechnika (Computerworld)
A képre kattintva teljes méretben tekintheti meg a megjelent cikket!