Kontrollált beszedés a Távszámlában
Megújult külsővel, barátságosabb funkciókkal, egy minden eddiginél kényelmesebb fizetési móddal, s rövidesen új számlakibocsátó partnerekkel várja az ügyfeleket a Távszámla.
Másfél évvel ezelőtti indulása óta dinamikusan növekszik a www.tavszamla.hu webhely, s rajta-mögötte egy hazánkban még ma is újdonságnak számító szolgáltatás használóinak száma: sikeres az elektronikus számla-megjelenítés és -fizetés, elterjedt angol rövidítéssel EBPP (electronic bill presentment and payment). A cél: az ügyfél egyetlen helyen online tekinthesse meg és egyenlíthesse ki minél több szolgáltatói számláját - például víz-, villany vagy akár biztosításának díját is. Sejthető, hogy az egyszerűen hangzó cél eléréséhez a legkorszerűbb technológiákra van szükség. „Noha ezt a honlap arculata szándékosan nem tükrözi, a Távszámla a Magyar Telekom T-Systems üzletágának szolgáltatása - fest hátteret Tapasztó Balázs, a cégnek a szolgáltatásért felelős termékmenedzsere, aki korábban a Magyar Telekom minősített biztonságú elektronikus aláírás és időpecsét projektjét is vezette. - A megoldás a világ legnagyobb erre szakosodott vállalatának, az amerikai CheckFree-nek a rendszerére épül; a megvalósítást a IBM Magyarország fővállalkozásában a Triad, a CheckFree hazai forgalmazója végezte. Tavaly májusi piaci indulás óta eltelt időszakot afféle csöndes nyilvános főpróbának tekinttettük - ezért is nem kapott több nyilvánosságot a szolgáltatás. Ennek ellenére ügyféltáborunk már tízezrekben mérhető." „Első lépésként a Magyar Telekom Csoport tagjai - a T-Com, a T-Mobile, a T-Online, a T-Kábel és a T-Systems - által kibocsátott számlákkal indult el a Távszámla - veszi át a szót Bertalan Gábor, a Triad vezető tanácsadója. - A működés során összegyűjtött visszajelzések, tapasztalatok alapján új, elegáns, áttekinthető webes felületet terveztetett a megbízó, melyet most novemberben útnak indítottunk. Felkészültünk arra, hogy más számlakibocsátók is csatlakozzanak, vagyis többféle számlát lehessen rajtunk keresztül kiegyenlíteni. S ami az ügyfelek számára legalább ilyen fontos: már nemcsak hitelkártyával vagy az OTP Bank házibank rendszerével, hanem egy új, banktól független módon is lehet nálunk fizetni."
Ez az új fizetési mód a Távszámla kontrollált beszedés. Mit is takar ez az elnevezés? Ha a „kontrollált" szótól eltekintünk, önmagában a beszedés régóta ismert banki fogalom. Alkalmazása minden félnek előnyös: az ügyfél megkapja a számlát, de nem kell postán sorban állnia a csekkel, a közmű-szolgáltatóhoz pedig viszonylag gyorsan befolyik a díj. Mégis a számlakibocsátók általános tapasztalata, hogy az előnyök ellenére az ügyfelek 80-85 százaléka ragaszkodik a postai csekkhez. Miért? Van, akinek az nincs ínyére, hogy a beszedés automatikus, azaz nem döntheti el maga, mikor történjék meg egy kifizetés. Lehet, hogy pusztán kézben szeretné tartani a dolgokat, de attól is tarthat, hogy egy esetleges túlszámlázást is automatikusan kifizet a rendszer, az utólagos reklamáció pedig hosszadalmas és nehézkes. Van, aki fél, hogy nehezen tudja felmondani, módosítani a szerződését. Kényelmetlen az is, hogy ahány szolgáltatónk van, annyi beszedési megbízást kell adnunk a bankunknak. Nos, a Távszámlánál ilyen megoldást fejlesztettek ki, amely megtartja a csoportos beszedés előnyeit, ugyanakkor az említett aggályokat is alaptalanná teszi. „Aki ezt választja, az az elnevezésnek megfelelően maga kontrollálhatja minden egyes számlakibocsátó minden egyes számlájának kifizetését - magyarázza Tapasztó Balázs. - Ha akarja, automatikusan zajlik minden, mint a hagyományos csoportos beszedési megbízás esetében, de ha nem, a beszedés csak akkor történik meg, ha ő jóváhagyja. így csak azt a számlát fizeti ki, amelynek összegével egyetért, nem kell aggódnia reklamáció vagy felmondás miatt. Miután pedig esetünkben a Távszámla a beszedő fél, az ügyfélnek csak egyetlenegy megbízást kell adnia - nekünk. Innentől az összes, a Távszámlával kapcsolatban álló számlakibocsátó kifizetései felől nyugodt lehet." Van már olyan - nem T-márkás - nagy számlakibocsátó, amellyel megkötötték a szerződést, másokkal pedig tárgyal a Távszámla. Nem csoda hát, ha projektben részt vevő cégek arra számítanak: ügyféltáboruk hónapokon belül akár a többszörösére nőhet. A rendszer készen áll a fogadásukra.
2008. december
forrás: Számítástechnika (Computerworld)
A képre kattintva teljes méretben tekintheti meg a megjelent cikket!