Számlák Tömegével

Péter Balázs, az E.ON Hungária Ügyfélszolgálati szabályozási vezetője
Szakmai pálya:
• Számítástechnikai programozói, majd közgazdász, jogi okleveles közgazda diploma
• A Szigetvári Cipőgyár informatikusa
• A Dédász értékesítési vezetője
• Az E.ON Hungária ügyfélszolgálati szabályozási vezetője


Az elektronikus számlabemutatás és -fizetés alkalmazásában a nagyvállalatok járnak az élen, de a közép- és kisvállalkozások körében is terjed, hiszen kézzelfogható előnyökkel jár. A sárga csekket helyettesítő lakossági rendszereket még nem övezi általános bizalom.

Az E.ON Hungária 2005-ben kezdett nagyfogyasztói elektronikus számlabemutatási és -fizetési rendszer bevezetésébe. Miért tartották fontosnak, bogy vállalati ügyfeleiket saját színben szolgálják ki?
Minthogy a szabályok szerint fogyasztási helyenként kell közüzemi számlát kibocsátani, egy-egy nagyobb ügyfél naponta több száz számlát is kaphat. Amennyiben ezek közül egyes számlákat elfogadnak, másokat megreklamálnak, nehezen lesz követhető a pénzügyi és számlaforgalom. A nagy ügyfelek elektronikus számlabemutatási és -fizetési rendszer iránti igénye találkozott a mi elképzeléseinkkel. A rendszer megvalósítására kiírt pályázaton szinte valamennyi, az elektronikus számlahitelesítéssel foglalkozó jelentősebb piaci szereplő részt vett, közülük választottuk ki a Magyar Telekom és a Triad ajánlatát. A megvalósítást támogatta még az E.ON IS informatikai szolgáltató is.

Ugyanakkor a lakosság a Távszámla alatt találkozhat - a T-csoporthoz tartozó vállalatok mellett egyetlen ..külsősként" -az E.ON Hungária távszámla-szolgáltatásával. Miért válik külön a két rendszer?
A b2b rendszerű e-számla az E.ON márkaszíneit viselő weboldalon érhető el, amelyen a nagybani ügyfelek a cég által bemutatott gáz- és áramszámlákat egyenlíthetik ki. A rendszer többletigényeket is kielégít, például a számlareklamáció lehetősége mellett a többszereplős számlakifizetés engedélyezési folyamatát is támogatja, lehetővé teszi az előző időszak fogyasztási szokásainak elemzését vagy például az automatikus számlafeldolgozást. Ezzel szemben a Távszámla márkafüggetlen lakossági rendszer, amelynek célja, hogy a lakosság a postai csekkes befizetés helyett egy helyen, elektronikus úton intézhesse a gáz- vagy villanyszámlával, kábeltévé-, internet-, vezetékestelefon- és mobilszámlával kapcsolatos ügyeit. Minél több szolgáltató csatlakozik a rendszerhez, annál többféle számlaügyet lehet egy weboldalon elintézni.

Mekkora fába vágja a fejszéjét az a cég, amelyik hasonló projektet indít - ráadásul éppen piacnyitás idején?
A nagyobb számlázórendszerek többnyire elég robusztusak. Alapbeállításban azonban még nagyobb vállalatoknál is viszonylag egyszerű az összekapcsolás a Távszámlával. Nekünk az SAP közüzemi szolgáltatói modulja, az ISU és a Távszámla között kellett interfészt kialakítanunk, ami a Távszámla oldaláról gyorsabban ment, az E.ON oldaláról lassabban, mert a villamosenergia-piac megnyitásával összefüggő változások kezelése az alaprend- szereinkben elsőséget élvezett az elektronikus számlabemutatási és -fizetési rendszerrel szemben.

Eddigi tapasztalatai alapján milyennek látja a hazai fejlesztések jövőjét?
Az otthoni internethasználat terjedése ellenére az elektronikus fizetés terén a lakosság hazánkban még bizalmatlannak tűnik. Ugyanakkor a nagy piaci szereplők nem térhetnek ki a verseny elől. Az elektronikus számlabemutatás és -fizetés alkalmazásában a nagyvállalati kör jár elöl, de felzárkózóban vannak a közép- és kisvállalkozások is. A piaci verseny gyorsítani fogja ezt a folyamatot, hiszen az ilyen rendszer mindkét fél számára hasznos: a számlabemutatónak a nyomtatási, postázási költségek megtakarítását, a pénz forgási sebességének javulását, míg a számlafizetőnek az élőmunka-megtakarítást, a precízebb nyilvántartást és a transzpa-rensebb működést jelenti. Elterjedése főleg azon múlik, hogy a résztvevők milyen hamar ismerik fel a benne rejlő pénzügyi és piaci lehetőségeket. Ugyanakkor persze a lassú barátkozás! nagyon könnyű lerombolni egy negatív kampánnyal vagy negatív élménnyel, ami visszavetheti a bizalmat az internetes fizetéssel szemben.

Kelenhegyi Péter

2008. Augusztus
forrás: IT Buiness magazin

A képre kattintva teljes méretben tekintheti meg a megjelent cikket!

Vissza a többi cikkhez