EBPP Byte 2000 November
Azokban az országokban, ahol az internetet használók száma eléri a lakosság 50 százalékát és a világhálót az otthonról internetezők is naponta használják, régóta foglalkoztatja a szakembereket annak lehetősége, hogy a papírhalmazt — beleértve az ügyintézés, a kereskedelem megannyi számláját és csekkjét — webes megoldásokkal váltsák föl. Különösen így volt ez az Egyesült Államokban, ahol a számlaküldés helyett a csekk-kitöltés terjedt el.
Ki ne ismerné Magyarországon a sárga csekkeket, amelyekre a számlaküldő általában előre nyomtatja a befizetendő összeget, a mellékelt számlán vagy levélen pedig meghatározza a befizetés határidejét? Az ügyfél ma még vagy postán fizeti be az összeget, vagy szerződést köt a folyószámláját vezető bankkal, hogy az intézze az átutalásait. Ennek a — kétségtelenül kényelmesebb - megoldásnak hátránya, hogy többnyire csak utólag értesülünk arról, mit fizettek ki a nevünkben.
Az elektronikus szolgáltatások körébe tartozó internetes számlamegjelenítés és -fizetés, az EBPP (Electronic Bill Presentment and Payment) előnyeit a világban már nem egy bank és vállalat kihasználja. Az évente több mint 75 millió elektronikus fizetést kiszolgáló amerikai CheckFree elszá-molóház által alkalmazott szoftvertechnológiát Magyarországon a Triad Kft, képviseli. A Hewlett-Packard Magyarországgal kötött stratégiai együttműködés keretében, közösen indított projektekben a HP adja az internetes, biztonsági, implemetációs ismereteket és rendszereket, a Triad pedig az ilyen megoldás telepítéséhez szükséges szakértelmet.
Nagyobb vállalatoknál a havonta érkező számlák — vízdíj, csatornadíj, gáz- és villanyszámlák, telefon-, mobiltelefon-számlák stb. — százas nagyságrendet érhetnek el. Nyilvánvaló előnyökkel jár, ha befizetés előtt ezeket a számlákat internetes oldalon lehet ellenőrizni, sőt különböző szempontok, például körzetek, célállomások, összegek szerint rendezni, majd ugyanott ki is fizetni. Az ügyfél oldalán erre a célra nem kell jelentős erőforrásokat szétosztani, hiszen az XML alapú rendszer akár PC-ről, mobilkészülékről, WAP-os telefonról is elérhető. Kérdés, „ki ül" a másik oldalon. Az Egyesült Államokban a közvetítő szerepét tölti be például a CheckFree, amelynek szerződése van a számlakibocsátókkal, illetve a bankokkal, azokon keresztül pedig az ügyfelekkel, akik a CheckFree honlapján ellenőrizhetik a számlákat és intézhetik az átutalásokat. Hasonló szerepet tölthet be egy pénzügyi portál is. Ebben az esetben a — nyomtatott változathoz nagyon hasonló megjelenítésű — számlát az ügyfél ezen a portálon tekintheti meg, majd intézkedhet arról, hogy az összeget a bank átutalja a számlakibocsátónak.
Egy harmadik megoldás szerint — amely Magyarországon valószínűleg nem fog széles körben elterjedni — lehet a másik oldalon független cég is, amely vállalja, hogy — hasonlóan a CheckFreehez — csoportosítva egyenlíti ki a számlákat. Mivel egyik megoldásnál sem utazik titkos információ — kártyaszám, számlaszám — az interneten, a rendszer megfelel az elvárható biztonsági követelményeknek. További előnye, hogy — a papíron kívül — a postai költségek és rengeteg idő megtakarításával jár. Ezért a befektetés már a csekk nyom-tatási költségeinek viszonylag rövid idő alatt megtérül. Nagy bevásárlóközpontokban vagy postafiókok előterében felállított internetterminálokkal, point of payment (POP) rendszerekkel is elérhetővé tehető a szolgáltatás, így például az otthoni internetkapcsolattal nem rendelkező felhasználók akár vasárnap is elintézhetik átutalásaikat.
Ugyanezzel a technikával minden nyomtatott output, például az elektronikus üzletben használt adásvételi vagy tranzakciós számla nagyon gyorsan megjeleníthető az interneten. „A HP és a Triad két-három héten belül képes elkészíteni a megrendelő számláinak személyre szabott, elektronikus változatát és a banki rendszerhez csatlakozó modult" — hallottuk Szamosvári Györgytől, a HP Magyarország Kft. e-services üzletágának vezetőjétől.
KELENHEGYI PÉTER
2000. november 9.
forrás: Byte magazin
A képre kattintva teljes méretben tekintheti meg a megjelent cikket!