EBPP határok nélkül , Texastól Budapestig

Szeptemberben alig huszonnégy órás látogatásra Budapestre érkezett Dan Gillean, a CheckFree Corporation austini irodájában működő üzletfejlesztési elnökhelyettese. A Triad Kft. üzleti partnerének vezető munkatársát Zimányi Katalin kérdezte az EBPP-vel (Electronic Bill Presentment and Payment) szerzett egyesült államokbeli tapasztalatokról. Azelőtt, hogy üzletfejlesztési elnökhelyettessé nevezték ki, Dan Gillean hosszú éveket töltött el vezető beosztásban a CheckFree Corporation technológiai központjában. Többéves technológiai tapasztalattal a háta mögött, most a vállalaton belül egy létszámra viszonylag kis csoportot irányít, de annál nagyobb felelősség hárul rá: két éve többek között az európai piacfejlesztés alakulásának felügyelete is a hatáskörébe tartozik. Gilleant erre a magyarországi látogatására Ken McKay, a CheckFree i-Solutions Nagy-Britanniában tevékenykedő európai marketing- és értékesítési igazgatója is elkísérte. (MacKayjel lapunk ez évi 30. számában közöltünk interjút az EBPP európai piaci lehetőségeiről. - A Szerk.) Legutóbbi júniusi beszélgetésünk alkalmával MacKay névjegyén még a BlueGill Technologies [ne. neve szerepelt, az újon viszont már a CheckFree lógója van. Sem a BlueGill Technologies, sem a CheckFree nem szorul bővebb bemutatásra: a BlueGillt tavaly decemberben vásárolta fel a CheckFree (http ://www.checkfree.com). Ez évi 21. lapszámunkban részletesen ismertettük a két cég tevékenységét. A BlueGillről elmondtuk, hogy olyan EBPP (elektronikus számlamegjelenítés és fizetés) -platformot dolgozott ki, amellyel a hagyományos, öröklött alkalmazásokat interaktív webes alkalmazásokká lehet átalakítani. A BlueGill technológia alkalmazásával létrehozott megoldások közvetlenül kapcsolódhatnak az internet alapú el-számolóházhoz. A CheckFree-nek pontosan erre a technológiára volt szüksége: 1997 óta működő e-Bill elektronikus fizetést feldolgozó szolgáltatásához a BIueGill minden szempontból ideális partner.

A hátrány előnye

Gillean szerint nem véletlen, hogy a check-free megoldás gondolata éppen az Egyesült Államokban merült fel először. Európával - és különösen Magyarországgal ellentétben -az Államok pénzügyi kultúráját a széles körű csekkhasználat jellemzi: csekkek millióiról van szó! Gillean elmondta, hogy a CheckFree már a nyolcvanas évek végén, a kilencvenes évek elején bevezette elektronikus számlafizetési rendszerét. Akkor az ügyfelek tone üzemmódos telefonon vagy PC-n keresztül fizethették ki elektronikusan a számlát. Három évvel ezelőtt indult el az e-Bill elnevezésű, teljesen elektronikus szolgáltatás. Az üzletfejlesztési elnökhelyettes hozzátette, hogy azóta rohamos léptekben bővült a kezdeti, viszonylag szűk ügyfélkör. Ma a CheckFree nagyjából 3,7 millió ügyfelet és 350 pénzintézetet szolgál ki. Az Egyesült Ál- lamok 89 legnagyobb számlázójával kötött többéves számlázási és fizetési megállapodást - több mint 100 szolgáltatón keresztül. - Önök itt Magyarországon abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy átugorhatják az elektronikus számlázás kezdeti szakaszát - biztat bennünket Gillean. - A hibákat, buktatókat mi már kitapasztaltuk. A magyar felhasználók előtt nyitva áll a lehetőség, hogy könnyen térjenek át a készpénzes fizetésről az internetes számlakiegyenlítésre. Az EBPP-megoldások európai el- terjesztésének kiindulópontjául a CheckFree az Egyesült Királyságot választotta, többek között azért, mert ezen a piacon nem kell nyelvi problémákkal számolnia, és a banki rendszer is sokban hasonlít az Egyesült Államokban alkalmazottra. GiIlean megerősítette azt, amit McKay egy korábbi interjúban már elmondott: a cég egész Európában jelen akar lenni, s nemcsak szoftvertermékek értékesítése révén, hanem teljes működő rendszerek felállításával is. A CheckFree vezetése tisztában van azzal, hogy egyedül, a Kelen András vezette Triad és a hozzá hasonló helyi partnerek közreműködése nélkül nem építheti ki és erősítheti meg európai jelenlétét. Nemrégiben kötöttek partnerszerződést egy olasz céggel, és folynak a tárgyalások lehetséges németországi, valamint angliai partnerekkel is. Ken McKay hozzáfűzte ehhez, hogy térségünkben Lengyelországban, sőt Lettországban is keresik az együttműködés lehetőségeit.

Kihívások

McKay az európai piaccal kapcsolatos munka legnagyobb feladatának tartja az EBPP-ből a második P-nek (payment), azaz a fizetési oldalnak a kiépítését, az elektronikus fizetés mint szolgáltatás koncepciójának elfogadtatását. „Amit a CheckFree megtehet az Egyesült Államokban, az véleményem szerint megvalósítható itt, Európában is - állítja McKay. - De ehhez mindenképpen szükségünk van lokális partnerekre és stratégiai szövetségekre." Gilleannek is nagy erőpróba sikerre vinni az EBPP-szolgáltatáso-kat egy olyan összetett piacon, mint Európa, hiszen gyakorlatilag országonként eltérő banki struktúrával kell számolni. McKay szerint to- vább bonyolítja a helyzetet az országhatárokon túli fizetések kezelése: a vállalatközi szegmens számára semmiképpen sem elegendő egy kifogástalanul működő, de önmagában álló (stand-alone) rendszer kiépítése. Ami a magyarországi helyzetet illeti. Kelen András, a Triad Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli, a legfontosabb a fizetési infrastruktúra kialakítása. Az EBPP-szolgáltatással kapcsolatos amerikai tapasztalatokról a CheckFree üzletfejlesztési elnökhelyettese azt mondta, hogy a rendszer használata minimális kockázattal és maximális előnyökkel jár a felhasználó számára. Hibák, visszaélések eddig javarészt a vásárlás oldalán bukkantak fel: némelyik cég nem szállította le azt, amit az ügyfelek kifizettek neki, vagy megfordítva, a cég leszállította, amit ígért, de az ügyfél nem fizetett vagy hamis kártyával fizetett, és így tovább.

Szép remények

Ken McKayt arról kérdeztük, mi változott a nyugat-európai piacon azóta, hogy legutóbb az EBPP elterjedésének esélyeiről beszélgettünk. McKay szerint az az egyik leglényegesebb változás, hogy a korábbinál lényegesen nagyobb, nagyjá- ból négyszeres ütemben nő az EBPP rendszerhez csatlakozó szám-lázók száma. Es a számlakonszoli-dátornak jelentkezők száma is szépen gyarapodik. Érdekes azt is megfigyelni — mondja McKay -, hogy a különböző európai országokban hogyan tekintenek a bankok az EBPP-szolgál-tatásra. Országonként más és más, hogy milyen mértékben fogadják el egy internetes elszámolóház jelenlétét és közreműködését. A CheckFree i-Solutions értékesítési és marketingigazgatója kíváncsi rá, hogy vajon a magyarországi pénzintézetek miképpen fogadják az EBPP-t mint új lehetőséget. Dan Gillean szerint az volna a kívánatos, ha a bankok, pénzintézetek Európa-szerte ráébrednének, hogy a CheckFree által kínált szolgáltatást konstrukcióban az EBPP-szolgáltató nem konkurens vagy bizalmatlanságot érdemlő piaci szereplő, hanem — mondhatni — maga is „közüzemi szolgáltató", és bármikor a bankok rendelkezésére áll. Elemzői oldalon szép reményeket fűznek az EBPP világpiaci karrierjéhez. Az észak-amerikai (egyesült államokbeli és kanadai) piacon számos EBPP-piaci partneregyezményt kötöttek az elmúlt egy évben. Európán kívül Ázsiában is erősen érdeklődnek az online számlamegjelenítési, illetve fizetési megoldások iránt. Mi mozgatja ezt a piacot? A nagy mennyiségű (nemritkán tízezer oldalakban mérhető) papírszámlázás kiiktatásának lehetősége, a rendszertelepítés, az implementációs szakasz viszonylagos rövidsége, és a működés biztonsága; ez pedig egyáltalán nem elhanyagolható szempont a fő felhasználói körnek, a vállalatközi üzlet szereplőinek. Teljesen természetes dolog, hogy erősen eltérnek a felhasználói igények. A CheckFree termékei azonban több platformon működnek, nyílt szabványokon alapulnak, és oly módon tervezték meg őket, hogy belső számlázó és archiváló rendszerekkel éppúgy együttműködhessenek, mint külső fizetést segítő alkalmazásokkal. Nem volna teljes a kép, ha nem említenénk meg az EBPP terjedését hátráltató tényezőket. Szűkebb térségünk piacának tagoltsága, a banki rendszerek struktúrájának eltérése, a más-más fejlettségi szintű öröklött rendszerek, illetve a sok helyütt rendezetlen jogi háttér csak átmenetileg lehetnek akadályok. Gillean és McKay biztos abban, hogy az itt felsorolt akadályok valóban csak átmenetiek lesznek.

2000. november 7.
forrás: Számítástechnika (Computerworld)

A képre kattintva teljes méretben tekintheti meg a megjelent cikket!

Vissza a többi cikkhez