Ön a régi honlapunk oldalait böngészi!


Jelenlegi honlapunkat ide kattintva tekintheti meg.

Ide kattintva tovább böngészheti a régi oldalt.


SOFTWARE
EBPP
NYOMTATÓK
KÁRTYA NYOMTATÓK
SITEMAP
MAGUNKROL
[Software • Termékek]

Software through Pictures (StP) - ismertető

Az StP egy grafikus felülettel rendelkező, sok (akár egyidejű) felhasználót támogató modellező eszköz, az Aonix cég terméke. Elsősorban a szoftvertervezésben, és a több tervező konzisztens kiszolgálásában nyújt pótolhatatlan segítséget. Ez utóbbit egy közös – minden fejlesztő számára egyaránt látható SYBASE repository segítségével valósítja meg az eszköz.

Többféle modellezésre ad lehetőséget az StP, ezek közül a legalapvetőbb az UML alapú objektum-orientált szoftvertervezés. Emellett teszteléshez nyújt segítséget az StP/Validator, strukturált tervezést tesz lehetővé az StP/SE. Az StP-ben rendszerezetten kezelhetjük követelményeinket is, ennek az RTM-mel való integráció megsokszorozhatja hatásfokát. Az integráció lehetőséget ad az StP objektumok RTM-be való illesztésére, ott a követelmények megszerkesztésére, új attribútumok felvételére, illetve minden egyébre, amit a követelménykezelő biztosít.

Az elkészített modelleket egy beépített szkript nyelv (QRL) segítségével tetszőleges előre definiált, vagy saját formában dokumentálhatjuk. Így például exportálhatunk HTML, RTF, FrameMaker vagy ASCII formátumba, egyszerűen beállíthatjuk a bekezdések, felsorolások stílusát, a fejlécet vagy éppen a színeket. Természetesen saját magunk is készíthetünk dokumentumformátum-sablonokat, illetve használhatjuk a következőkben leírt szabványos sablonokat. A dokumentumgenerálást még hatékonyabbá lehet tenni, ha a külön erre a feladatra készült DocExpress-t használjuk, melybe az StP-ben készült modell elemei közvetlenül átvihetők.

Az StP rengeteg kényelmi szolgáltatással rendelkezik, melyek különösen nagy tervek esetében válnak jól érzékelhetővé:

  • A diagrammok közötti átjárást és modellbeli elemek egyértelmű beazonosítását biztosítja a Navigate to utasítás.
  • Fejlett diagrammrendező (align) és szűrő (filter) funkciók segítenek a nagy ábrák strukturálásában.
  • A diagrammok rajzterülete végtelen nagy és az ábránk automatikusan középen van. Ez biztosítja azt, hogy a bal fölső sarokba is vehetünk fel új elemeket.
  • Az visszavonás (undo) akár 99 lépésig érvényes lehet, és vonatkozik a mozgatás típusú műveletekre is.
Az elkészült terveinken széleskörű hibakeresést végezhetünk. Ellenőrizhető a diagrammok szintaktikai helyessége mellett, a szemantikai hibátlansága is. A terveink változásának kézbentarthatósága érdekében, a kívánt állapotban lementhetjük azokat (baseline), és bármikor visszaállíthatjuk. Lehetőség van verziókezelő eszközökhöz való csatlakozásra is (pl. ClearCase), ebben az esetben kihasználhatjuk azok gazdag funkcionalitását.

Az StP talán legfontosabb tulajdonsága a könnyű testreszabhatóság. Létrehozhatunk saját diagrammtípusokat, modell-elemeket; kibővíthetjük a szűrőfunkciókat és a hibaellenőrzést; új információkat rendelhetünk a modell bármilyen részéhez. Mindez biztosítja, hogy akár projektenként teljesen átszabjuk a környezetet.

Kódgenerálás StP-ben

A szoftverfejlesztési munka legnehezebb és legfárasztóbb része a kódírás. Az StP ehhez is segítséget nyújt: a modellekből az StP/UML – előre definiáltan – különböző nyelvekhez tud kódot generálni (C++, IDL, Java, Ada_95, Forté/TOOL). Az első három nyelv esetén a forráskódhoz is tudunk navigálni a kódgenerálás után.

Emellett rendkívül hatékony segítséget jelent a fejlesztői munkában egy új kódgenerálási technológia és megközelítés, az architektúra komponens fejlesztés (Achitecture Component Development). A tervezés során azonosítani kell az architekturálisan megegyező részeket. Egy ilyen többször előforduló részlet egy példányára elkészítjük a célnyelven a kódot. Ezt a mintát aztán a kódgenerátor fel tudja használni minden olyan esetben amikor a tervben megjelenik az adott architekturális egység egy példánya.

Tegyük fel például hogy egyszer elkészítjük egy adatbázisban tárolandó osztály használatához szükséges speciális metódusokat és attribútumokat, sőt plusz osztályokat. Ezt a kész kódot mintává (template) kell alakítani. Ezek után ha az UML tervben egy osztályt a < Persistent > stereotype-al látunk el, akkor a generátor automatikusan előállítja az adott osztály adatbázisban való tárolásához szükséges kódot. Ennek a módszernek az intenzív használatával egy kész alkalmazás forráskódjának 30-70%-a előállítható.

A minták definiálására használt TDL az alábbi előnyökkel rendelkezik:

  • A WYSIWYG felépítésnek köszönhetően könnyen használható.
  • A generátorkód nagyon tömör, egy hasonló feladatot megoldó hagyományos szkript alapú generátor kódjának körülbelül tizedrésze.
  • A nyelv könnyen tanulható (2-3 nap), szintén az egyszerű felépítésből fakadóan. Ezen felül a kódgenerálónak nem kell elsajátítania az adott modellező alkalmazás belső adattárolási technikáját, ami gyakran hónapos nagyságrendben mérhető. Elegendő az UML és a célnyelv alapos ismerete.
Külön említést érdemel végül a kód-visszafejtés (reverse engineering). Ennek segítségével a fenti nyelvekből, pontosabban a fenti nyelvű forrásprogramokból vissza lehet fejteni a programok modelljét, ezáltal grafikus formában, áttekinthetőbben lehet látni a program szerkezetét. Így tehát megvan a választási lehetőség a forward illetve reverse engineering között.



[ FŐOLDAL | SOFTWARE | NYOMTATÓK | KÁRTYA NYOMTATÓK ]
SITEMAP | [ MAGUNKRÓL | TANFOLYAMOK ]

Triad 1999-2001. - Minden Jog Fenntartva